4/5

Idag var det ju hopptävling på Veda och det blev inte riiiktigt som jag hade tänkt mig.
Jag skulle då hoppat ponny men alla ponnyer var tagna när jag kom och det slutade då med att jag valde att gå upp på storhäst och där fick jag Tip Top. Härligt höhö, aldrig ens suttit på hästen förut.
På framridningen kunde jag reglera honom bra, göra mindre volter och svänga när det behövdes, jag kunde ta tillbaka och öka på framåt utan problem. Jag visste att det skulle bli sjukt mycket svårare väl inne på banan.
Väl inne på banan blev han liite stark men inte sådär superstark. Han var dock väldigt svårvänd och jag behövde driva en del. Det var dessutom ingen lätt bana, kanske för de lättvända ponnyerna men inte för storhästarna, det var inte speciellt många nollor på storhäst.
Han hoppade 1an lite tveksamt men det gick ändå bra, 2an och 3an hoppade han fint, innan 4an bytte han galopp precis innan hindret och då hoppade jag innan honom men det funkade i alla fall, hade jag rättat galoppen innan hade vi fått ett mycket bättre språng där. Jag höll på att missa 5an men kom sjukt sent in på den och han var hur bra som helst och hoppade i alla fall. Efter 5an blev jag lite ofokuserad och gjorde en alldeles för snäv sväng på 6an - kombinationen. Han hann inte riktigt kolla på hindret eller bedöma avståndet då jag la honom så dåligt och då sprang han istället på sidan, han hade säkert klarat det om jag hade lite mer ytterskänkel eller gjort en bättre väg inpå hindret. Men andra gången hoppade han det fint. 7an var inte så bra då jag kom in heeelt snett men kung som han var igen hoppade han den.
Jag är sjuuukt nöjd även om resultatet var riktigt dåligt, jag tror inte ens jag hade klarat av att vända honom i omhoppningen så det räckte med bara en grundomgång för oss. Han var sjukt duktig och alla språng som blev dåliga var helt och hållet mitt fel, även stoppet.
Jag är hur som helst supernöjd med min storhästdebut och jag hade superkul även om det inte var en särskilt bra runda haha!
Efter tävlingen åkte jag upp till Kiwi och red henne på utebanan och herre vad grym hon var.
Jag glömde sporrarna i skåpet så jag red utan och när jag travat 2 varv fick jag lägga bort spöt för att hon var så pass pigg. Hon försökte 2-3 gånger att skicka av mig också haha
Vi jobbade på att få henne mjuk och få henne lugn och vila på steget i traven. Jag red utan spö och sporrar hela passet och hon var piggare än vad hon burkar vara med spö och sporrar, bästa ponnyn!
Jag red också igenom LB:1 bara för att ha lite att göra och det gjorde hon bra förutom att hon var lite stel men det börjar vi ta igenom nu. Hon är inte alls lika stel som hon var när jag började att sätta igång henne utan nu börjar det släppa. Snart tror jag också vi sätter igång med träningarna igen!
Men en varsin stor guldstjärna till Tip Top och Kiwi och minuspoäng till Hedda som inte red så superfint idag, tur att hästarna är grymma då! Tip Top är verkligen en guldhäst, en sån häst alla borde få prova på att rida innan de dör! Helt sjukt hur lyxig ridskolan är som har så pass fina hästar och ponnyer! Kiwi var idag också guld värd då hon var riktigt pigg och superfin, hoppas verkligen hon håller sig så här pigg nu!
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback