Ridskolecup finalen 2014

Förbered er på ett sjuuukt långt inlägg!
Idag var det ju final i Ridskolecupen på Veda och jag tävlade i både hoppningen och dressyren på storhäst. Red Robban i båda klasserna. Dressyren gick i LB:0 och hoppningen var på 85 cm..
 
Var där halv 9 imorse och knoppade honom, borstade av lite och fixade. Vid 9 gick jag ner och byggde staket, sen kollade jag på lite ritter och sånt innan jag och Lisa gick upp och började fixa Robban. Började rida fram vid 11:25 och jag startade ca 11:58.
Dressyren: Jag hade inga som helst förhoppningar med tanke på hur det gick sist på tävling med honom- framridning med bara bockningar och seg häst. Jag började med att skritta på lång tygel i ett bra tempo ändå i ca 5-10 min och sen började jag rida. Han kändes faktiskt väldigt bra redan från början. Han var inte alls seg på det sättet och han var typ jättemjuk haha. Man brukar få slita och kämpa livet ur sig för att få honom på tygeln och samtidigt gå framåt men idag var det bara korta tyglarna och börja trava, var en jätteskön känsla! Kunde göra fina längningar i alla gångarter och han kändes allmänt bra så jag skrittade sista 10 minuterna innan start och sen travade jag bara lite innan jag skulle in på banan. Inne på banan gick det helt okej ändå! Han "dog" inte alls utan orkade hela programmet, segade ingenting och lyssnade för skänkeln. Sen sladdar han ju lite med rumpan hela tiden och det är sjukt svårt att hålla honom rak så tyvärr gick han rätt mycket på dubbla spår, men han var ändå fin överlag. Fick lite småmissar i bland annat galoppen när jag skulle göra upptagningar ur längningarna men annars gick det rätt okej!
 
Efter dressyren var det lunch, sen byggde vi hoppbana som var SKITSVÅR pga massa tittiga hinder med massa dekorer och bland annat bildäck vid sidan om ett hinder, plank, andra grejjer mm som ridskolehästarna aldrig hoppat. Höjden var dessutom 85, högre än vi brukar hopptävla och det blev såklart svårare då.
 
Hoppningen: Lite senare fixade vi Robban igen och gick ner. Red inte fram så hårt, han var rätt pigg ändå så tog det ganska lugnt på framridningen. Jag startade först i hoppningen av storhästarna. Väl inne på banan blev han SKITPIGG och drog rätt mycket. Han var rätt svår att kontrollera och få tillbaka.. Hoppade ettan och tvåan bra. Till trean kom jag in fel så tyvärr rev han det. Efter trean var det tre språng till 4:an, men de hade glömt att länga avståndet till hästarna så jag kom alltså på ponnymått och skulle klämma in tre språng vilket var helt omöjligt. Han trampade såklart om ett kort steg då det blev för trångt och rev även 4:an.. Surt men jag körde på ändå. Resten av banan hoppade han fint. Han ville gå på sidan av 8:an som var sista i grunden då det var rätt tittigt men vi kom över det ändå.
Egentligen borde jag fått 8 fel för rundan, men på grund av att det var för kort avstånd hade jag förmodligen inte rivit 4:an. Efter min ritt så längde dem ju avståndet, men jag fick iaf bara 4 fel. Lite tråkigt att de längde det efter mig bara då jag fick en rätt dålig känsla på rundan först, men jag hade ändå redan en rivning som jag tar på mig.
 
RESULTAT:
I hoppningen kunde jag såklart inte få någon placering eftersom jag inte kom till omhoppning.
I dressyren trodde jag inte att jag hade någon chans men blev rätt förvånad när jag faktiskt kom 3:a! Helena & Ebbe tog hem det och Annette och Candi kom 2:a.
Jag fick dock bara 62,97% men den domaren ger alltid låga poäng enligt mig och många andra. Dessutom är det lite tråkigt när den domaren bara skriver det negativa i varje moment. Om man får en 7:a tillexempel i något moment skriver hen inte vad som var bra, utan det som var det dåliga i momentet. Enligt mig roligare med lite positiva kommentarer också så man vet vad som var bra, och inte bara få veta vad som var dåligt.
 
Men jag är hur som helst jättenöjd över placeringen i dressyren. Det här var min första final i Ridskolecupen på storhäst dessutom och detta var även min första terminen i cupen på storhäst! Dressyren måste jag säga gått väldigt bra då jag fått placering på hittils alla mina starter i dressyr med storhäst. Är faktiskt väldigt kul att det går så bra! Fick rosett, medalj och ett fint vitt schabrak!
 
Sorry för jättelångt inlägg, hoppas ni orkade läsa allt haha. Här kommer iaf massa bilder från dagen! Filmer på båda ritterna kommer i egna inlägg! Bilderna är fotade av Anna Berggren, Mamma, Lisa och aa vet inte vilka som tagit vilka bilder men här kommer några! Fler bilder kommer i andra inlägg!
STORT tack till Lisa som hjälpte mig så mycket idag!
Helt klart min favoritbild från idag! Sååå fin enligt mig!
 
Kommer som sagt fler bilder i annat inlägg! Film kommer också snart!
 
//Carro



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback