Dressyrspecialen

Idag red jag dressyrspecialen istället för hoppspecialen eftersom vi tränade inför ponnycupen på söndag. Vi red för Evelina och jag hade Pandora :)

Vi red massa volter, skänkelvikningar på diagonalen, bogen in längs långsidor i trav och galopp, 10 meters volter med mera. Ganska varierat :) 

Första 30 min var hon asfin! Hon hade ett lugnt steg för det mesta och var bra i formen. När vi travade fram dem självständigt gjorde jag lite övergångar trav-skritt, skritt-trav och övade på att hon inte skulle "stanna" in i halten utan mer typ smyga in i den. Gjorde några gånger tills de satt helt. Gjorde även en halt vid X ungefär och kollade i spegeln om den var jämn och den blev typ helt perfekt! Hon stod jämnt med alla 4 benen och stod rund i formen. Hoppas jag får till en sån halt i programet ;) Men hon var fin och lydig!

Sen efter 30 min när vi började med de svårare övningarna blev hon lite trött. När vi skulle galoppera längs långsidan med bogen innanför spåret, alltså blir det typ galopp i skänkelvikning längs spåret så blev det skitsvårt. Hon tyckte det va lite jobbigt och hon visste vad vi skulle göra på den långsidan och då ville hon dra framåt istället men vi fick faktiskt till det tillslut! 
Skänkelvikningarna blev jättefina tillslut när hon klev på lite mer och tog långa steg samtidigt som hon flyttade undan. Hon blev dock lite loj i slutet i allt galopparbete och skänkelvikningarna och då orkar nog varken hon eller jag hålla upp formen på henne så mycket mer så hon blir lätt lite för låg då men hon var fortfarande rund. 

Tycker ändå det gick helt ok. Första 30 min kändes bra, sen blev hon lite trött och så men det gick ändå!
Jag och Pandora i maj 2013



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback