Vad är det bästa?

Kom på att jag provat allt från ridskolehäst till egen häst. Tänkte därför ta och göra en liten jämförelse.
Ridskola - När man rider på ridskola vet man aldrig vad för typ av häst man ska få rida. Man kanske får rida en jättejobbig häst som man inte alls tycker om. Man får aldrig bestämma vad man ska göra heller. Det är också jobbigt att rida i en stor grupp. Men ridskola är ändå hur kul som helst. Man rider aldrig ensam och man rider alltid med sina vänner. Man rider alltid för bra instruktörer och man behöver aldrig oroa sig om underlaget är för hårt eller mjukt osv. Det är ridlärarens ansvar vart man rider.
Medryttarhäst - Jag red ju Tucke mellan 2009 - 2012 och rider nu Pelle. Jag har lärt mig massor på bägge 2 verkligen. Medryttarhäst är hur bra som helst om man funderar på att skaffa egen häst. Man får lära sig ta eget ansvar. Inte varje dag men någon gång i veckan. Ibland har jag ju tagit hand om Tucke en hel vecka osv. Jag har debuterat lokalt med honom och fått åka iväg och träna och tävla med honom. Det har verkligen lärt mig massor. Men när man har en medryttarhäst så får man inte bestämma allt själv. Ägaren kanske tycker att man inte får tävla eller att man bara får rida ut i skogen. Som tur är så är både Tuckes och Pelles ägare ursnälla för att ha låtit mig göra lite vad jag vill med dem vilket jag är väldigt tacksam över. Men medryttarhäst kan också vara dålig om ägaren helt plötsligt får för sig att flytta långt bort eller kanske sälja hästen. Då har man ingenting att säga emot.
Foderhäst - Vi hade ju Bonzai på foder i ungefär 2 år från 2011-2013. Han kändes ju dock som våran egen då vi hade honom så pass länge. Foderhäst är toppen om man vill se om man klarar av en egen häst eller bara vill ha hästen ett tag. Man får ha hästen som sin allra egna för ett tag. Det jobbigaste är ju bara då man måste lämna tillbaka hästen ifall man skrivit kontrakt på en viss tid. Vi fick ju välja när vi skulle lämna tillbaka Bonzai vilket var superbra. Foderhäst är toppen om man vill ha en häst men inte riktigt vill köpa en just då.
Egen häst - Vi har ju nu haft 3 egna hästar och det har varit superkul. Man får välja EXAKT vad man vill göra. Det jobbiga med det är att man alltid är rädd att man överbelastar hästen eller rider för lite eller kanske rider på för dåliga underlag, det är MYCKET värre när ens egna häst skadar sig än när medryttarhästen eller favoriten på ridskolan gör det... Man är nästan alltid rädd för att hästen ska skada sig osv. Det är också ibland jobbigt att behöva vara i stallet VARJE dag, men det är ändå sjukt kul att spendera 3 timmar med sin bästa vän varje dag i veckan. Men jag skulle säga att egen häst är det bästa av dessa 4 punkterna. Man får bestämma över träningar och tävlingar hur som man helst vill. Det finns verkligen ingenting som man inte bestämmer. Men som sagt så kan det också vara jobbigt att behöva vara så bunden till stallet osv men det är defenitivt värt det alla dagar i veckan!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback