Mycket häst

Gårdagen:
Igår blev en ganska lång dag i stallet och därefter direkt mot Isakssons för middag med dem och Hamiltons hela kvällen så därför glömdes bloggen bort lite. Liten tradition nu att varje år på juldagen träffas våra 3 familjer hemma hos någon och äter kalkon, supermysigt tills jag halkade i trappan och störtade rätt ner för att i princip krossa halva höften, känns rätt soft idag kan jag säga haha
Men igår red jag i alla fall bägge hästarna en stund på dagen.
Bailey:
Bailey fick sig ett bra dressyrpass i ridhuset. Han var väldigt väldigt pigg, antagligen för att det nu blivit så pass kallt ute nu. Han var väldigt på tårna mest hela tiden, kul men svårt att rida på. Vi gjorde lite rörelser ur LA programmen och lite öppnor. Skänkelvikningarna satt super och öppnorna blir bara bättre och bättre. I den förvända galoppen taggar han till som in i bara den och det blir svårt att rida på men han bryter varken av eller byter galopp så det är väll bara för mig att kunna bromsa och svänga sen ;) 
Men i galoppen kunde jag igår lätt som en plätt samla och gå in på små volter, superbra men svårt. I traven jobbade jag även på att  få honom att vila på steget och det gjorde han bra. Jag testade också ett par travökningar och de var helt galet fina, superkul verkligen!
Jag är supernöjd över Bailey igår!
Pelle:
Pelle fick sig ett joggingpass med mycket skrittarbete igår. Han var superfin och lydig i traven så jag kände att det inte behövdes så mycket mer. Det blev några varv med joggningstrav och sen en del skrittarbete inne i ridhuset för att sen avsluta med att skritta en stund på vägarna i solen!
 
Idag:
Idag byggde vi fram lite hinder för hästarna att hoppa på förmiddagen. Bailey och Adam hoppade några språng mellan 50 och 80cm och Bailey hoppade superfint så det blev inte så mycket, bättre att avsluta när det ändå är så bra istället för att slita ut och råka göra fel själv nu när vi hoppar utan tränare.
Pelle fick också hoppa några gånger på ett litet kryss bara för att testa. Jag har hört många historier om hur han förr krashat på hinder och efter det varit väldigt väldigt pigg och nästan flyktbenägen vid hoppning men det kände jag inte alls av. Han kändes dock lite osäker men han måste nog mest bygga upp sitt självförtroende för att det ska bli bra.
Idag hoppade han i alla fall duktigt och kände sig riktigt stolt efteråt!
Idag longerade vi även Queen i ridhuset för att få ut lite överskottsenergi nu när hon stått i snart 2 veckor pga såret och dessutom hade hon vilat ytterligare några veckor innan det pga hennes lilla vintervila, så jaa det är en ganska laddad häst just nu.
Hon var hur som helst ren i traven idag vid longeringen, riktigt roligt faktiskt. Nu ska vi longera några dagar till innan vi fortsätter igångsättningen ifrån ryggen!
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback