Q/A

Fråga:
"Hur tycker du man ska ha inspänningen?"
Svar: Det finns ju inget rätt sätt att ha inspänningstyglar utan alla gör på sitt sätt och så länge man inte spänner in allt för mycket eller sätter dem helt knas funkar de mesta varianterna.
Jag använder på våra hästar ett par elastiska/läder inspänningstyglar. För Kiwi är de en aning långa och då slår vi en knut på dem, ska nog försöka fixa lite fler hål men knuten funkar för tillfället.
Jag använder bara inspänningar när jag går ut och går eller longerar. Kiwi behöver inte inspänningar på promenader utan hon brukar sköta sig bra ändå - våran första häst blev väldigt stissig på promenader och hade man då inspänningar gick han inte och tänkte på annat och blev då inte heller så vild som han annars kunde bli. Självklart går jag på promenader med inspänningar lite då och då med Kiwi så att hon får komma upp med ryggen lite.
När vi longerar Kiwi eller Queen har vi våran tömkörningsgjord på den passar på bägge så den är väldigt använd, vi sätter då inspänningarna antingen runt gjorden eller i en av de 3 ringarna på bilden, de blir lägre i formen om man sätter längre ner osv, jag brukar tycka att mittenringen funkar allra bäst på bägge 2. 
 
När jag longerar inför ridpass använder jag aldrig inspänningstyglar då det inte finns något speciellt bra sätt att sätta dem i sadeln - i alla fall inte våra inspänningstyglar.
Jag burkar antingen ta en gummisnodd mellan frambenen eller så longerar jag utan inspänningar då jag inte ser någon speciell vits med det, i alla fall inte innan ett ridpass då syftet med den longeringen är att låta dem springa av sig, alltid bra att göra på unghästar precis satta i träning eller en häst med massa överenergi. 
När jag longerar inför ridpass brukar jag lägga tyglarna under stigbyglarna (som då är upphissade) så att de inte kan slå hejvilt med huvudet utan att det sänks en aning. 
 
Hoppas det var ett bra svar på din fråga!
//Hedda



Kommentarer
Melanie

Carro kan du göra inlägg i flera olika delar om varje storhäst på Veda och skriva om hur den är att rida/vad du tycker om den osv? :)) <3 Vore superkul så man får veta lite mer om de hästarna du brukar rida!

Svar: Absolut! :)
ponnyboken.blogg.se

2014-08-24 @ 15:30:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback