Hurtig

Snacka om hurtig Hedda idag, upp vid 7 och åka till stallet. Hämta ponny längst bort i hagen och sen upp i sadeln runt halv 9. Joggade Kiwi på utebanan ett par varv för att känna på gårdagens pass (valde att rida dressyr igår istället) och allt kändes toppen så det blev bara några varv åt varje håll i trav. 
Sen gick vi till fältet och galopperade, Kiwi tyckte det var superkul och fort gick det, inga bus utan bara en lycklig ponny som tog i allt vad hon hade.

Efter Thorsholma var jag hemma ett par timmar innan jag cyklade upp till Veda. Hängde lite med Sofia i stallet då jag var där ca 1.5 timmar innan jag skulle börja fixa Toy som jag red idag. 

Passet på Toy blev som ett gympass. Då hästarna precis satts igång efter betet var det en ganska lugn lektion utan mycket rörelser men även grunderna är jobbiga och svåra. Mycket rakriktning och jobba på hästens egna problem blev det idag. 
Toys "problem" var att han inte alls ville vara rak, han vek sig och vinglade runt allt för mycket. Blev en del att försöka räta ut men tillslut gick det ändå rätt så bra. Svårast att ha honom rak var i övergångarna och även i skritten när man precis kortade upp på tyglarna. Han hade också lite dålig bjudning idag (inte mycket men lite småtrött med tjockismagen) så då jobbade jag på att få fram honom. Jag försökte också jobba på mina händer, ha dem stilla, rätt längd på tyglarna, inte förböja hästen men ändå ha honom rättställd. Att något så enkelt kan vara så svårt, måste verkligen jobba mer på mina händer!
Somsagt jobbade vi på rakriktning, bjudning och ställning med Toy. Han var lite till och från hela passet och kunde ena sekunden vara superfin medan i nästa blev han superstark och slog med huvudet. Runt ca 30 minuter släppte allt och han blev sjukt fin och lätt i handen, då kan jag också själv sitta still med handen och inte joxa för mycket. 
Då skulle vi också galoppera. Första varven gick super, sen tappade jag stigbygeln - hamnade lite i obalns och skrämde honom vilket gick fjong på hans bjudning. Han blev sjukt stark och pigg och älgade på framåt, herre vad jag fick rida! Fick dessutom inte tag på stigbygeln så det blev fullfart med 1 stigbygel, är van att rida ponny så det blev verkligen en del att rida, samtidigt som man ska försöka bromsa då hästen gärna springer ännu lite fortare ;) hahaha trodde jag skulle flyga av utan att han ens gjorde nånting!
När vi travade efter galoppen + travade ner honom kändes det toppen! Lätt i handen och bjudningen på topp, han var då också rak och vinglade ingenting i övergångarna. 

Är riktigt nöjd över dagens 2 pass men också supertrött. Nu går jag snart och lägger mig, snacka om att jag kommer sova gott!
//Hedda
2 bilder ifrån idag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback