Hur jag gör iordning Kiwi inför tävling

Tänkte berätta lite om hur jag går tillväga när jag åker och tävlar med Kiwi, vi hade dock samma rutiner för Tucke och Bonzai men jag tar Kiwi nu då det är den jag tävlat allra mest och förberett inför tävling mest osv.
Oftast är hon badad dagen innan men annars börjar jag med det. När jag badar henne duschar jag först av henne så att hon är blöt på hela kroppen. Sen späder jag ut schampot i en hink med vatten, sen tar jag en svamp och schamponerar hela kroppen utom huvudet. Svansen tar jag sist och då doppar jag den ner i hinken - lyfter upp hinken till svansroten och "rör om" så att hela svansen blir schamponerad. Svansroten schamponerar jag med en svamp och sen kliar med fingrarna.
När hon är färdig schamponerad så spolar jag bort ALLT schampo och sen låter henne torka - antingen i boxen med ett fleecetäcke på eller ut och gå beroende på årstid och väder.
 Att komma till en tävling med en litesmåskitig häst är för mig inte alls okej. Fint ska det vara hela tiden. Inget spån i svansen under morgonpromenaden på meetings, inga knoppar som gått upp när man ska in på banan osv. Jag är väääldigt petig när det gäller tävling, allt ska skina och särskilt hästen.
På morgonen på tävlingsdagen eller efter hon är helt torr så börjar jag knoppa. Jag börjar med att borsta igenom manen, sen delar jag upp knopparna i tofsar det blir oftast 7-13 st.
Innan jag börjar fläta tar jag flätgelé i alla tofsar och kammar igenom. Det blir 100 x lättare att fläta + att knopparna håller mycket längre.
Sen börjar jag fläta tofsarna STENHÅRT och sen rullar upp dem. När allt är klart klipper jag lite spret som sticker ut från knopparna.
När manknopparna är klara tar jag luggen. Gör en inbakad fläta och sen rullar upp till en knopp.
Ibland sprayar jag även alla knoppar med vanlig hårspray.
Att sy knopparna är inte riktigt min grej. Det blir sjukt snyggt och håller bra men jag tycker det är lite för pilligt inför bara en start. Efter tävlingen vill man också slita bort snoddarna och dra upp flätorna med fingrarna men sytråd måste man klippa upp. Kanske nån gång i framtiden börjar sy knopparna jag också, just nu känns det mest som en tränd alla är inne på och ingen fattar nog egentligen varför man syr dem ;)
När knopparna är klara borstar jag av henne och sen sprayar jag glansspray på alla 4 ben, rumpan, bogarna och bringan.
Sen sprayar jag även svansen och reder ut den innan jag flätar den hela vägen ner. Jag flätar alltid inbakad högst upp som sen går över i en fiskbensfälta. När man sen tar ut den och borstar igenom svansen blir det mer fluffigt än bara lockigt som jag tycker det blir av en vänlig fläta. Allt är tyck och smak inom ridsporten ;) Jag brukar ibland också fläta på kvällen innan så att den blir ännu fluffigare.
 
Sen kratsar jag hovarna och oljar dem med rapsolja så att de glänser.
Jag passar då också på att ta raps olja runt ögonen och på mulen så att det även glänser - men INTE för mycket, då blir det föööör glansligt och det ser enligt mig onarturligt ut, more is less helt enkelt.
 
Efter det börjar det bli dags att åka och så lindar jag svansen + sätter på ett svansskydd, sen linda benen med höga paddar fram och låga bak, hon åker också i boots runt om. Sen byter jag grimma till lädergrimman + tar fram kedjegrimskaftet
Är det kallt lägger jag också på ett täcke. Täcktäcke, fleece eller nättäcket, beror på väder. Ibland har hon fått åka i ett vanligt fleecetäcke och ett ländtäcke i ull över rumpan.
Sen lastar vi för att åka!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback