Förberedelse för tävling

 Har fått det här förslaget på inlägg säkert en miljon hundratusen gånger men har aldrig orkat göra hela inlägget. Ska iaf skriva och berätta om hur jag förbereder för tävling kvällen innan och på tävlingsdagen. Tar som exempel ponnycupen i dressyr där vi har som rutiner på vad vi gör ;)

Kvällen innan så samlas laget och bygger dressyrstaket, domarbord, bokstäver och allt som ska fram. Brukar ta kanske 25 min då vi bara är max 4 personer och rätt mycket ska fram ändå.
 
 
Efter det så går vi upp till stallet och fixar våra hästar lite snabbt för att sen oftast rida programridning på banan som sista trim innan tävlingen. Vi rider fram och sen rider alla programet en och en för oftast Malin. Tränar på vad vi behöver och sen går vi upp med hästarna igen.
Här är en bild på Pandora innan en programridning på kvällen iskallt i januari!
 
Efter vi har ridit så duschar vi hästarna och schamponerar dem. Det brukar oftast vara jag och Hanna som är kvar sist och schamponerar våra två hästar vi ska tävla. Vi börjar med första hästen och då spolar jag och schamponerar kroppen och benen medans hanna tvättar svansen. När vi är färdiga får första hästen stå och torka medans vi gör samma sak med den andra sålänge. När båda är färdiga så gör vi alla detaljer så som klippa hovskägg, öron, ibland svans och man, olja hovar och sånt. Vi gör även inbakade flätor i svansen + sprayar med massa glansspray så att dem blir lockiga och fina till tävlingsdagen. Sen får hästarna stå med fleecetäcken på natten. När dem står i sina spiltor så fodrar vi alla hästarna.
Efter det fixar vi snabbt bara utrustningen. Putsar sadel och träns, byter schabrak och smörjer stövlarna. Då ungefär är vi klara så då släcker vi, stänger och åker hem.
 
Hemma:
När jag kommer hem så brukar jag förutom äta middag och sånt bara lägga fram alla tävlingsgrejjer och packa ner lite sånt i väskan. Sen går jag och lägger mig så tidigt jag kan.
 
Tävlingsdagen:
Går upp ca 1 h innan jag ska åka till stallet, äter frukost, byter om och fixar. När vi kommer till stallet så tar vi av täckena och börjar sen knoppa, borsta och fixa. Sen håller vi på i ungefär 1 h innan vi ska sadla. Under tiden så ska vi också hunnit hjälpas åt att sätta upp allas hår i håruppsättningar.
 
Sen gör vi klart våra hästar och går sen ner och rider fram, sen startar vi och sen är hela tävlingen igång då! Jag själv brukar inte förbereda mig så mycket dagen innan och sånt. Alla tävlingsgrejjer är alltid rena eftersom jag slänger in dem i tvätten direkt efter användning. Behöver bara packa ner dem, inte mycket mer. På morgonen är det mest fokus på hästen och att man själv ser bra ut tävlingsmässigt, sen fokus på framridning och inne på banan. Programen behöver jag sällan läsa på då jag kan alla program jag rider som rinnande vatten i huvudet, vilket är skönt!
//Carro



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback