Min första lokala tävling

Min allra första lokala tävling var för snart exakt 3 år sen. Det var på Sundby ridklubb i maj 2011 och jag och Tucke red en lokal LB.
Jag hade här ridit Tucke i lite mer än ett halvår och vi hade tävlat klubbtävlingar med bra resultat och flera placeringar. Vi hade tränat mycket och det hade både gått upp och ner.
Tucke är ingen lätt ponny och varje dag är en utmaning. När jag rider ut på honom ibland nu 3 år senare är det fortfarande svårt att få honom på tygeln medan vissa dagar förut kunde jag sitta upp och han var en dröm på en gång. Han är verkligen en svår ponny och det finns inga genvägar nån stans.
Men på denna tävling gick det väll inte jättebra. Minförsta lokala och Tuckes första på flera år. Jag var dock en
aning mer nervös än han hahah.
På framridningen gick det brutalt dåligt och han var galet spänd, jag visste inte alls hur jag skulle hantera det då jag innan bara tävlat hemma, jag var inte ens beredd på att han kunde bli spänd utan jag förväntade mig samma häst som jag red på hemma.
I collectingring släppte en del och han blev lite finare och väl inne på banan gick han förvånansvärt rätt så bra. Han var rätt mjuk men inte världens finaste om man jämför med andra hästar. Han var lång, låg och lite långsam men ändå fin för att vara Tucke med 12åriga Hedda i sadeln. Jag satt dessutom brutalt dåligt vilket försämrade Tuckes form också. Vi fick 58% vilket var ganska bra ändå och ingen större skillnad från hemma där vi brukade ligga runt 60-63%.
Tyvärr har jag ingen film från denna tävling men jag har ett par bilder. Förlåt för dålig kvalité på bilderna inne på banan (ridhuset).
//Hedda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback