Twist..

v 26 på Veda ska jag gå Dressyrkursen på ponny. Jag vet typ 2 till som ska gå och det är Hanna och Hedda, resten har jag ingen aning om faktiskt.
Jag är iaf skittaggad och vill nog ha Twist. Hoppas verkligen att jag får henne då.. annars ingen aning om vem jag vill ha. Hon har blivit så jäkla fin nu och det är kul att rida henne nu! Hon är ändå ganska ung och är fortfarande lite grön. Vissa dagar är hon verkligen skit svår men jäklar vad jag lärt mig på henne!
 
Vi har gjort 10 starter tillsammans från i oktober. 4 dressyr och 6 hoppning.
Dressyr har varit jäkligt svår måste jag säga. I galoppen jobbade jag VARJE gång med att hon INTE skulle byta till korsgalopp i bak, vilket hon gjort nästan varje gång. Hon blir minsta lilla böjd och då byter hon direkt. Första dressyrtävlingen kommer jag ihåg var så bra, Twist va skitduktig. Visst hon bytte till korsgalopp, stod inte stilla i halten och var lite vinglig, men SHIT va nöjd jag var över ynka 63% den gången!
I hoppningen då.. Våran första start var endast 2 dagar efter att jag ridit henne för första gången på över 1 år. Och den allra första gången jag red henne var helt kaos, läs längre ner... Men jag fick henne på fredagen på hoppspecialen, gick faktiskt bra då och vågade chansa då och testa tävla henne. Hon var lugn och hoppade allt och vi kom 2:a placerad. Red henne hela terminen ut och även terminen efter. Lärde mig hoppa henne lite bättre med mer "tempo". Sedan gjorde vi lite ponnycuper där vi var felfria varje gång. I Ridskolecupen har vi nollat varje gång utom 1, där jag släppte henne och hon rev näst sista hindret i omhoppningen, men vi gick i mål på snabbaste omhoppningstiden. Andra tävlingar har jag ridit felfritt men stildomarna har tyckt hon varit för hetsig och snabb, haha och ja.. det har jag väl övat på hela tiden att galoppera henne i så lugnt tempo som möjligt i en bana. Senast hopptävlingen var det tidsom hon är bäst på. Hon ÄR snabb och hon KAN vända men samtidigt som detta måste man hela hela hela tiden rida henne, och jag har iaf lärt mig att jag inte kan släppa henne någonting, utan alltid hjälpa henne och "vara med". Iaf, den här gången höll det hela banan och vi fick våran första vinst tillsammans!
Men början då...
Första gången jag red henne var för 76 veckor sen. Hon var fortfarande ganska ny då men jag dock var typ 13 år.. Var skitnervös och det enda vi gjorde på lektionen var typ att bocka runt och hoppa och studsa och jag bara åkte med typ.. Det var verkligen kaos. Direkt när jag hoppade upp och började skritta bara hoppade hon runt och vände och jag hade 0 kontroll. Den här bilden togs för 76 veckor sen, typ 10 min innan jag satt upp på henne för första gången. Ja ni ser ju hur fina filter jag valde till mina bilder då... hahahahahah lol.
Har ridit henne extremt länge nu. På hoppspecialen nästan varje gång från i oktober. Jättemycket på hästlektionerna och tror varje gång jag ridit igen. Har lärt mig både henne och på henne, och tycker om henne så himla jättemycket. Finaste ponnyn ♥
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback