Utvecklingen på tävlingsbanan med Twist

Den 28:e oktober 2012 tävlade jag för första gången på Twist. Det var faktiskt bara några dagar efter att jag ridit henne för 3:e gången någonsin, och första gången på över ett år. Kände henne inte alls men jag ville testa. Det var bara en enkel hopptävling. 60 centimeter, en bana på kanske 12 hinder. Twist tvekar ingenting på hinder (om man inte typ "stör henne"), så hon hoppade allt och vi blev felfria. Om jag ska vara ärlig tog jag det jävligt försiktigt, vågade knappt röra henne i munnen...
Blev 2:a placerad den tävlingen och jag var överlycklig att vi klarade det...
Sen efter den tävlingen red jag henne på nästan varje lektion, alla extra ridningar, alla tävlingar och alla hemmamatcher i ponnycupen. Hon blev min nya ponnyfavorit och hon var så bäst.
 
Ung är hon fortfarande och hon tycker vissa saker är lite svårt. Hon är lite flaxig tycker jag, hon är typ lite ostadig kanske man kan säga. Om man tror att hoppa upp på henne och tro att man kommer vinna för att hon kan galoppombyten och inte tvekar, hahaha lycka till typ. 
 
Jag har seriöst kämpat ***** med Twist både på träning och på tävling. Vi har tävlat hoppning och dressyr i både RSC och PC. Har alla gånger utom 1 varit ensam att tävla Twist på alla tävlingar. Var typ bara jag som ville ha henne. Jag tog henne gång på gång och jobbade vidare hela tiden. 
Dressyrtävlingarna var skitjobbiga... Hon kunde inte stå stilla i halterna, hon bytte till korsgalopp i högergaloppen varje gång typ.. Hon började studsa på stället och hon fick taktmissar i traven. Allt det där var helt kaos från början. Sämsta % jag fått på henne är 59% och den gången gick det ASDÅLIGT. På hopptävlingarna.. Hon har bara dragit och dragit och sprungit och sprungit. Har knappt kunnat hålla tillbaka henne och tillslut blir hon så lång att hon river. Det har varit så jäkla svårt på hoppbanorna. Stildomaren har gett dåliga poäng för att "hon är för hetsig". 
Men nu har jag faktiskt börjat märka skillnad från i början till nu.
I somras, juni på dressyrlägret red jag ju LA:1 på henne sista dagen. Hon var helt sjukt fin. Från att knappt ha kunnat trava i en bra takt och tempo. Att inte ens kunnat stå stilla i halten, haft svårt att fatta galopp från skritt och inte alls förstått vad man ville att hon skulle göra när man skulle rygga. Från det till att rida LA, hon SÄTTER ryggningen, hon fattar galopp från skritt utan att jag knappt behöver ta i, hon står prickstilla i halten, hon hittar äntligen takten i traven och hon trasslar ingenting. Vi fick 64% och det var fan skitbra tycker jag för att vara Twist! Hon var så jäkla duktig den dagen!!
 
Sen såklart finalen i Ridskolecupen hoppning. Tävlingen innan hade jag hoppat Twist. Hon hade gått helt sjukt snabbt och vi gick i mål på snabbaste omhoppningstiden av alla starter på hela dagen. MEN hon rev näst sista i omhoppningen. Ville verkligen inte att hon skulle riva den här gången. Ville bara gå felfritt med en bra känsla på henne. Men DEN hopptävlingen av ALLA andra kunde jag hålla tillbaka henne. Jag reglerade tempot under HELA ritten och inte en enda gång var det hon som drog och jag som åkte. Jag höll henne kort i grunden för att göra den nogrannt och sen släppte jag henne lite och tryckte på i omhoppningen där hon tryckte på som f*n och vann hela skiten. Så jävla duktig var hon och jag var så glad över henne. Hur duktig hon faktiskt blivit.
Här ser ni på bilden hur mycket hon tryckte på i omhoppningen! Shit va duktig hon var!
 
Tycker hon har utvecklats helt galet mycket på tävlingsbanan och även på träningen. Jag har lärt mig rida henne mycket mer men även Twist har blivit äldre, "mognare" och lärt sig skitmycket!♥
Bästa sessis 



Kommentarer
Felicia!!!

Vilket bra inlägg! kan du hjälpa mig att komma på namn till en blogg? :) den handlar om hästar och fälttävlan

2013-08-24 @ 23:23:56
Caroline

Så fin bild på er längst ner! (:

Svar: Tack <33
ponnyboken.blogg.se

2013-08-29 @ 21:51:57 | http://wingqvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback