Hoppläger ~ Dag 1

Idag började ääääntligen hopplägret! :D 
Vi vaknade upp hemma hos Hanna kl 8 på morgonen. Vi vaknade, käkade frukost, bytte om till ridkläder och sen bar det av mot stallet! ;D Vi fick skjuts av Hannas mamma till Veda och när vi var där skulle dem som gick det vanliga ridlägret få sina hästar. När dem fått dem så sa dem vilka alla skulle ha i dressyren också.
Helena - Bounty
Michelle - Trocadero
Hanna - Jane
Johanna - Plopp
Hedda - Brownie
Sofia - Moa
När dem fått sina hästar gick alla upp till stallet och började borsta på sina ridlägerhästar. Sen gick dem ner till uteridbanan och började rida. Vi (Carro och Lisa) fotade massor så ni ska få lite bilder! :)) Det var jättevarmt så efter typ 50 min gick vi till ridhuset och vilade oss lite. Sen kom Malin. När dressyrryttarna ridit färdigt kom dem som skulle rida hoppningen också ner till ridhuset och så fick vi en banskiss av Malin. Här är en liten failad ritning av övningen vi gjorde. Dem röda strecken är bommar och vi dem bommar där det är svarta streck är hinderstöd=hinder.

När vi byggt färdigt stod vi i ridhuset och så skulle vi få våra hästar.
Carro- Brownie
Lisa- Käck
Johanna - Plopp
Sofia - Moa
Hedda - Fanta
Elvira - Jane
Carro fick sin favvo, Brownie. Lisa ville ha sin favvo, Trocadero men Troca är ganska ung och kunde inte gå med på två ridläger så då gick han bara dressyren. Men lisa fick iaf Käck :) Ridpasset:
Vi började med att skritta fram dem. Sen kortade vi upp på tyglarna och red lite skänkelvikning. Vi gjorde sen halt och så pratade Malin om att rida på en linje. Efter pratet så tänkte man verkligen på det och då blev vägarna lite bättre, men ibland så kom man lite långt in från spåret. Vi började trava över cavalettibommar. När vi hade kommit igång la Malin bommarna som pyramider och så hoppade vi dem små små hindrerna. Vi övade då på att komma in i bra tempo i galoppen och stämma av galoppsprången innan hindret, kunna öka och minska galoppen. Vi avslutade med att hoppa studsen på A-volten. När vi var färdiga med hoppningen skrittade vi ett varv runt uteridbanan, sen skrittade vi tillbaka till stallet och hoppade av.

Såhär gick det för oss:
Carro: Jag blev jätteglad när jag fick Brownie! :) Jag hade inte ridit honom på hela året så det skulle bli spännande och roligt att få rida han igen! Under ridpasset fick jag mest öva på att rida honom framåt, och det gick ganska bra. När det funkade skulle jag försöka få honom lite på tygeln. I traven gick det inte så jättebra, det funkade helt OK när jag travade fram honom men när det går i långsam trav gick det inte lika bra. I galoppen kunde jag jobba honom och det kändes jättebra! Brownie blev dock JÄTTETRÖTT och var jättesvettig när vi var färdiga. Jag fick sitta och skänkla heeeeela tiden och en gång när jag andvände spöt så gjorde han ett litet bocksprång, men jag satt kvar ^^ Det gick ganska bra för att vara första dagen! :)

 

Lisa: När jag fick reda på att jag skulle ha Käck, blev jag först inte jätte taggad. Men jag försökte tänka positivt. Käck är väldigt duktig på att hoppa. Jag är inte så jätte nöjd med lektionen, jag hade lite långa tyglar och jag tappade lätt yttersidan. När vi hoppade över den lilla pyramiden blev det ibland "otakt" det var för att jag behövde korta hans steg. Ibland lyckades jag, för då märkte jag hur han började studsa lite på stället. Det gick bättre mot slutet när vi hoppade studsen :) Tills nästa gångska jag tänka på att korta på tyglarna lite mer, och räta på ryggen. Jag har en dålig vana av att bli som en säck potatis när jag sitter, men jag försöker att tänka på det ! Nu taggar jag om inför imorron! :)

Bilder och videos från idag kommer i ett annat inlägg! ;)

 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback