Dag 4

Idag började morgonen som alla andra morgonar. Stalltjänst, frukost och sedan teori. Idag handlade det om halvhalter och halter samt om övergångar. Teoritimman gick ganska fort och därefter cyklade vi till stallet och gjorde iordning hästarna för första ridpasset.
 
Idag har vi haft temporidning på galoppbanan framför Strömsholms slott! Vi skrittade dit och sedan red vi två och två runt banan (ca 900 m) och första gången skulle vi bara få veta hur snabbt vi travade. Andra gången var det i galopp och då skulle vi rida helt vanlig arbetsgalopp. Sista gången skulle vi försöka pricka in ett tempo i galopp som skulle ta oss 3 min runt banan. Första varvet i trav var Nougat lite spänd och tittig men varvet efter i galopp gick mycket bättre. Sista varvet var han lite taggad när han fattade vad vi skulle göra men tyvärr fick han aldrig trycka på som han nog väldigt gärna hade velat haha. Vi hade ett ganska bra grundtempo jag och Erika som jag red med. Vi kom in på 2:58 min vilket var typ perfekt prickat!
När vi var klara skrittade vi hem och då fick Nougat vara täthäst vilket funkade bra även det! Var beredd på att han kanske skulle vara lite tittig men han var väldigt lätt att övertala och gick dit han skulle!
 
Efter ridning stalltjänst, lunch och teori som vanligt, sedan ridning igen och då dressyr i Gula ridhuset. Vi jobbade vidare på halvhalterna och övergångar och den här gången tog vi av stigbyglarna efter uppvärmningen. Nougat var superfin idag!! Bra framåtbjudning och lätt och fin i formen, Karin tyckte också att Nougat såg jättetrevlig ut. Halvhalterna och övergångarna fick ordning på honom och han blev superfin! Därefter red vi fattningar från skritt som var jättefina och runda, och sen fattningar från trav som också blev bra. Han slänger sig ibland in i galoppen och gör att jag tappar honom men idag höll jag honom kort i kroppen under hela fattningen och de blev jättefina. Galoppen är hans bästa gångart helt klart, han är jätterund och fin där och galopperar på bra. Någar övergångar skritt-galopp-skritt-galopp gjorde vi också och när jag fick tillbaka honom på halvhalten ordentligt så bröt han mjukt och fint av till skritt istället för att trava några steg och räta ut sig. Var väldigt nöjd med Nougat, jättefin var han verkligen och han kämpade på så fint! Kul att han blir lite bättre för varje gång. Det här passet var nog det bästa vi gjort hittils på de 6 passen vi ridit!
 
Efter ridning var det stalltjänst och sedan middag. Efter middagen gick jag och 3 till på kvällspromenad med våra hästar och lät dem beta lite, och sedan tillbaka till stallet och ryktade dem och fixade klart allt. Kvällen har spenderats med en del av gruppen i ett allrum med återigen massa popcorn och prat! Nu ska jag läsa lite teori och sedan sova!
 
En tjej fotade oss idag på galoppbanan så här kommer lite fina bilder!
Ridningen på galoppbanan
 
Kvällspromenad



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback